Gevoel voor groen heeft Jan niet van een vreemde. Zijn vader runde jaren succesvol het tuincentrum en vroeg Jan eind 2018 of hij interesse had om het over te nemen. ‘Ik studeerde op dat moment Ondernemerschap & Retailmanagement maar heb de kans met beide handen aangegrepen en ben op 1 januari 2019 direct het diepe ingesprongen. Het was een heftige tijd met het afronden van de studie en veel nieuwe zaken leren in de praktijk. Er komt veel op je af. Maar het was de juiste keuze
en in 2021 nam ik het bedrijf definitief over van mijn vader’.
Partner interview Jan | Tuinwereld

In dit partnerinterview spreken we met Jan Batenburg, eigenaar van Tuinwereld Dordrecht. ‘Omdat we sociaal maatschappelijk ondernemen belangrijk vinden, willen we ons steentje
bijdragen en werken we graag samen met De Dordtpas. Net als de Dordtpas zijn wij er ook voor iedereen. Wij zijn een groene ontmoetingsplek voor jong en oud. Mensen komen hier graag voor
een positieve beleving. Groen doet goed voor iedereen, het is functioneel, zorgt voor frisse lucht en geeft ook een dagelijks stukje geluk.’
Groen zorgt voor een extra stukje geluk en plezier
De sprong direct in het diepe is ook wel typerend voor Jan als ondernemer; ‘Ondernemerschap draait toch om kansen creëren, dingen proberen, testen, experimenteren en verrassen. Niet alles lukt natuurlijk maar zo kom je steeds een stapje verder.
‘Zo hebben we afgelopen jaar voor het eerst met de Dordtpas een actie opgezet. Mantelzorgers konden gratis drie perkplantjes afhalen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal verrast was over de response op deze actie.
In ruim een maand hebben we meer dan 800 mantelzorgers over de vloer gehad! Het was gaaf om te zien wat voor impact zo’n actie heeft op deze groep mensen. Mooi dat wij op deze manier voor een verwenmomentje hebben kunnen zorgen. Niet iedereen zou zichzelf dit gegund hebben. Het leuke is dat we vaak terug horen dat ook hier het groen voor een extra stukje dagelijks plezier en geluk heeft gezorgd.’
Verrassend winkelbeeld
‘Vanuit de gedachte om de klant voortdurend te verrassen blijven we ook aan de slag met onze winkel. Wij hebben veel aandacht voor presentatie en vinden het belangrijk dat je steeds weer wordt verrast met een nieuw en actueel winkelbeeld. Wij houden niet van stilzitten, er is een verbouwing op komst waarbij we meer vierkante meters gaan toevoegen aan ons centrum en zitten nog vol ideeën voor de toekomst.’
Tot slot benadrukt Jan het belang van zijn team. ‘Het is mijn taak te zorgen voor een fijne werkomgeving waarin het met plezier werken is. Iedere dag weer, met zijn allen er weer alles aan
doen om de klant een mooie totaalbeleving te geven. Ik focus me hierbij vanuit de achtergrond erop het team zo goed mogelijk en met plezier te laten functioneren. Zo moet het ook zijn, onze
medewerkers zijn het belangrijkste gezicht voor de klant.’